fredag, desember 10, 2010

Prosjekt Avlevering - dag 1, økt 1&2

Emil er veldig glad i å leike på eigahand, og eg må difor tenke meg nøye om kva eg belønner med av leik. Det bør helst vera noko eg kan halde andre enden av, ellers blir det ikkje så kjappe repetisjonar, for å seie det mildt.

Via bloggen til Amokk og ein video eg sendte inn, har eg fått nokre tips eg skal prøve i ei veke før eg sender inn ny video for å sjå endringar i avleveringsmønsteret.

I mellomtida vil eg føre dagbok over framgong og tabbar (og der er rikeleg av begge) dag for dag.

Here goes:

Dag 1. Økt 1

Godbiter: Crabsticks, ost og tørrfor i salig blanding oppi godbitveske.
Sted: Kjellaren pga der er det teppe, og ikkje så kjempegod plass akkurat nå pga rot.
Leker: Gul gummiball med strikk, også kjent som nr. 2, og Rød Duskehale, også kjent som nr. 1

CIMG5080 CIMG5079

Kjørte først mange repetisjonar med gul ball der eg klikka for å komme tilbake med den, og belønnet med vekselsvis med alle tre typar godbitar.
Så glæmte eg meg ut og tok tak i ballen og drog litt med han. Dette førte til sjølvleiking.
Kjørte derfor reine avleveringar igjen.

Så tok eg fram Duskehalen, og Emil satte inn høg-giret. Den blei kasta, noko som førte til sjølvleiking.

Då han endelig kom inn med den, fekk han glefse i seg det han ville rett fra godbitveska. Lite slår det, nemlig.
Kastet Duskehalen igjen, og han kom rett inn med den. Herfra fikk han ete fra godbitveska kvar gong han kom inn med den. Gjentok tabben med å dra i leika, og fekk sjølvleiking IGJEN!

Kjørte eit par siste repetisjonar på avlevering av Duskehale før me avslutta økta.

Etter ein times pause, måtte eg ut og hente posten, og tok med meg Duskehalen og Guleballen for å prøve ute litt. Slik gjekk det:

9 kommentarer:

  1. Se det - framgang så det holder det jo - på 2 dager! Bravo. Blir litt inspirert til å prøve mer iherdig her og - vi må først shape inn å ta opp ei leke før vi kommer til avlevering, men det kan vel ikke være helt umulig!? Kjekt med video - inspirerende!

    SvarSlett
  2. Ja, det hjelper å trene på det ;-)

    Det blei ikkje trent på Avlevering i går, og i dag var det rett i sjølvleik igjen, så om det er det blonde eller det svenske i han som seira... Neida, han er jo så flink og det er bare meg det står på.. Målet er at han skal bli like flink som Ayla ein gong i framtida. Men ho også stakk når ho fekk leike som belønning i starten.

    Nå kan ho få ei leike, og så kan eg "jakte" henne i evigheter, men om eg stanser og rekker ut handa, kjem ho umiddelbart og leverer i handa mi. :-)

    SvarSlett
  3. WOW - høres nesten uoppnåelig ut! Skal følge med og ta notater :)

    SvarSlett
  4. Det ser jo veldig bra ut! Kanskje du kan gradere belønningene så han får noe SUPERgodt hver gang han kommer rett inn og bare en vanlig belønning når han må tygge litt først eller ta seg en liten runde?

    SvarSlett
  5. Så UTROLIG kult med en treningsfilm!! WOW nå ble jeg glad!
    Han ser jo bare suuuper ut og det ser ut som om dere har dette HELT under kontroll.

    Gleder meg til fler snutter!!

    SvarSlett
  6. leste akkurat innlegget til Amokk, og så den nye snutten av deg og Emil. har bare en ting å si:
    Fy F... hvor jæ..... fin hund du har!! Han ser jo ut som en million kroner! Og du da, du er utrolig dyktig Kari Anne!! Skikkelig gøy å se slike filmer. Blir rett og slett BEGEISTRET! :D

    SvarSlett
  7. Tuuusen takk for det :-)
    Jeg syns jo selv at han er veldig fin og at han har en humoristisk personlighet..

    Og som jeg skrev hos Amokk, det er på langt nær perfekt enda, men det har kommet seg betraktelig denne uka :-)

    Legger du merke til at han ser ut til å være en del kortere i beina enn Ember?

    SvarSlett
  8. Det har ikke slått meg, men jeg ser en mye kraftigere plugg i Emil enn hva Ember er, selv om han ikke er av den spinkle varianten selv!
    kanskje det er lengden på beina som spiller meg et puss her? Et Optisk puss?

    Nei Kari Anne, igjen må jeg si at den hunden din er helt fantastisk lekker. Ser ut som om han er et råskinn å trene og sammen er dere dynamitt! :D Ojojoj så "peppet" jeg bilr av slike snutter!!

    SvarSlett
  9. Nå har jeg akkurat målt Emil for spesialsydd dekken som min søster skal lage til ham, og det viser seg at han er 59 cm fra manke til halerot, og like lang fra manke og til gulvet. Rundt brystet er han 76 og halsen 50. Og jeg som skulle ha meg en mindre hund enn Ayla...

    Men ja, han er lekker, men han er litt blond av og til i treningen.. men så er jeg jo bortskjemt med en rottweiler som har fulgt hver eneste klikkerregel som finnes om det så er lydighet, shaping, rally, bruks eller agility vi har trent..

    Og tuusen takk igjen for fine ord :-) De varmer :-)

    SvarSlett