tirsdag, april 08, 2008

Besøk hos dyrlegen

Ja, så skulle me til dyrlegen igjen idag. Og det var ikkje gode nyheter.
Han sa nemlig at det er framre korsbånd som er skada, ikkje avrevet. Eg leser rundt på nett og ser at det ikkje er gode prognoser for skada korsbånd.

Veterinæren meinte skaden ikkje var stor nok til at han kunne anbefale operasjon, og det er jo greit nok. Me skal halde henne i ro i TO mnd, og unngå brå rørsler. Det betyr at ho skal haldas i ro til midten av juni. Deretter må ho trenas opp.

Eg har bestemt meg for at ho skal bli heilt god igjen, så sånn er det med DEN saken.

Når DET er sagt, var dette ein mannlig veterinær på ein klinikk me ikkje har vore på med Ayla tidlegare. Eg var ganske nervøs for korleis ho skulle reagere når han kom inn i rommet, men det gjekk heilt og fullstendig problemfritt. Ho pilte bort og snuste og logra og var ikkje det minste skeptisk! Han fekk dessutan klemme og knekke og brekke på bakbeina hennar, og ho stod og godtok det. Eg var så stolt, atte! :-)


I denne perioden skulle eg tru det ville passe godt å halde på med luktdiskriminering, så når me skal på vår siste kurshelg før sommaren, har eg som mål å ha lært Ayla ... la meg tenke nå... TRE ulike lukter og satt signal på dei luktene. Ho skal også lære å markere ved å sette seg når ho finn den lukta eg ber om.
Eg skal sende mail til Fjellanger og be om enkle tips til denne treninga, så eg slepp å finne opp kruttet heilt på eiga hand.
Men Ayla skal bli frisk.
Ho skal bli med på fjellet i haust etter at eg har kjøpt lavvo.
Ho skal bli heilt frisk...
Ho skal bli heilt frisk.

11 kommentarer:

  1. Korsbånd! Enda en rottweiler svakhet, har ikke tall på alle rottiser som har opplevd korsbåndskader! Men enda godt det ikke var OCD. Og du har rett, det er hovedsaklig i vekstfasen at man merker det.
    Høres ut som du har en god plan for å holde henne rolig, og samtidig mentalt stimulert! :)
    Og så flott at hun takla ny vet uten ett mukk! Ayla har blitt en skikkelig yndig og søt rottis, akkurat slik de vanligvis er! All kudos til deg!!

    SvarSlett
  2. Kai Anne du Kari Anne...jeg er så imponert over hvor optimistisk og målrettet du er! Ikke rart du lykkes så bra som du gjør.

    Du er et forbilde!! og DET mener jeg virkelig :-D

    SvarSlett
  3. Krissi
    Takk for det! :-) Hun sjarmerer flere og flere, og jeg har fått høre at om de ikke visste det fra før, hadde de ikke ant at Ayla har hatt problemer. :-) DEN gikk rett dit den skulle, kan jeg love! :-)


    Kari-Anne
    Oy, den vet jeg ikke om jeg fortjener, altså, men takk likevel :-)
    Det første jeg tenkte var noen stygge gloser, og det andre jeg tenkte var at hun skulle bli frisk. :-)

    SvarSlett
  4. Krysser fingre og poter for Ayla, og takker for spark bak til oppdatering;o)

    SvarSlett
  5. Hei, hei:) Jeg ble kjent med bloggen din gjennom Canis.no, og den er imponerende bra! Du skriver veldig levende og ærlig om mestring, tilbakefall og egne følelser. Jeg har selv oppturer og nedturer med min omplasserte labradorhann. I dine beskrivelser, finner jeg inspirasjon, motivasjon og glede. Jeg tenkte jeg måtte formidle det til deg:)

    Med ønsker om en fin dag og frisk hund, Ragnhild:)

    SvarSlett
  6. Hei! En ny leser, jo! Og for en flott kommentar å få! Det setter jeg stoooor pris på, altså! :-)

    Jeg har valgt å være ganske ærlig når det gjelder hva jeg tenker og føler til enhver tid når det gjelder treningen av Ayla, for det har hjulpet MEG å få høre at andre også føler de befinner seg på en følelsesmessig berg- og dalbane når de trener en hund med adferdsutfordringer.

    Så utrolig koselig at du la igjen en kommentar, Ragnhild! Tusen takk for det! :-)
    Og lykke til med videre arbeid med din labrador! :-)

    SvarSlett
  7. Ai. Dette var ikke kjekt i det hele tatt! :( Er det HELT sikkert at det er korsbåndet? De trodde jo det med Scott, men så ble han jo bra av seg selv etter noen uker med Rimadyl...
    Stakkars lille Ayla-vennen min! Godt hun har en slik flott og flink familie som kan aktivisere henne selv om hun må holdes i ro. Klart hun skal bli frisk! :)
    Kira sender god-bedring-sleik og jeg sender virtuelle kos'er - og en klem til deg, Kari Anne.

    SvarSlett
  8. Kanskje du må ta opp treningen med Joey imens :D Det hadde vært noe!
    Håper håper det ordner seg så Ayla blir helt frisk, Nemo titter stadig bekymret innom for å sjekke om det er noe nytt, han liker litt muskuløse røffe damer

    SvarSlett
  9. Oj, håper hun blir skikkelig bra fort. Er kjedelig å måtte ta det med ro så lenge, men høres ut som du har ideer til bra hodebry slik at det ikke blir SÅ kjedelig...

    SvarSlett
  10. Tusen takk for alle oppmuntrende kommentarer! Det skjer litt mye på privaten for tiden, så de kommer godt med, skal dere vite! :-)

    SvarSlett
  11. Hei, hvordan går det med dere nå? Tenker på dere!
    klem fra Kira & EB

    SvarSlett