mandag, september 28, 2009

Bruk bur i bil!

http://www.dagbladet.no/2009/09/27/nyheter/trafikksikkerhet/innenriks/trafikk/bil/8310893/

Her står det å lese at ein bråstopp i 50 km/t forvandler din 20 kg tunge hund til ei kraft på 600 kg som blir slengt fram i bilen, enten på deg som førar, eller din medpassasjer. For ikkje å tenke på kva det vil gjer med hunden din når den blir kasta gjennom frontruta.

Har du berre ein bitteliten hund, seier du? Vel, gang vekta til hunden din med 30, så har du den krafta hunden blir forvandla til ved ein bråstopp i 50.

Kor ofte køyrer me forresten i 50?



http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3241

Her kan du også lese om hund i bil og sjå film av kor galt det kan gå.

6 kommentarer:

  1. Jaja, ser man det.
    Får vel bare rote fram buret til Tanja då, siden hu blir 72 kg ved et evt. samenstøt, og kun holde hu i den grøne bilen som eg får plass til buret nede ved føtene...

    Informativt..


    Takk..


    Må nok te med ein ryddings i begge bilane og.. De e nokså livsfarlige slik me kjører nå.

    SvarSlett
  2. Så sant som det er sagt. Sikkert lurt å ta dette temaet opp på valpekursene også!
    Jeg har sett resultatet etter at en St Bernard satt usikkret i en bil som kjørte utfor veien. Ingen ønsker å se det!

    SvarSlett
  3. Olaug,

    Det trur eg einkvar kan gjer; rydde i bilen med tanke på lause gjenstandar. Eg trur eg skal sjekke litt baki bilen min også, og sjå kva som eventuelt kunne kome seglande gjennom plastruta mellom meg og bagasjerommet...


    Britt,
    Det var jammen ein god ide! Skal ha teorikveld med kvalpekurset på torsdag, og då går det absolutt an å nevne dette med bur i bil. :-)

    SvarSlett
  4. Takk for viktig påminnelse! Jeg fikk plutselig inspirasjon til å en gang for alle finne tak i en dyne jeg kan legge på gulvet bak forsetene slik at jeg med god samvittighet kan prøve å ha Enya der i stedenfor i baksetet framover. Er ikke helt sikker på om jeg stoler på at bilbeltet jeg bruker til henne i dag faktisk tåler en kollisjon... Har du tilfeldigvis lest noe om hvor mye disse hunde-bilbeltene tåler?

    SvarSlett
  5. Hei Therese!

    Jeg har ikke lest noe om hvor mye disse bilbeltene tåler, men hvis jeg kommer over noe i min søken etter mer kunnskap, så skal jeg jammen gi deg beskjed :-)

    SvarSlett