lørdag, august 04, 2007

Klikkertrening og tannvisning.

Traff Krissi og John ved appellplassen på Sviland torsdag kveld. Eg kom litt tidlig for å lufte AYla litt, og der var Krissi allerede og hadde lufta Snuppa og Lara. Dei var i bilen, og Krissi sat og skar opp godbitar. Eg slapp Ayla ut av bilen, og ho sprang rett bort til Krissi for å sei hei. :-)

Eg visste på forhånd at det skulle komme to menn, og eg ante vel at den eine kom til å vær John. Rart kor nervøs eg skal bli bare ved tanken...

Han andre som skulle vore med, måtte i siste liten melde avbud, så det blei berre oss tre.

Dermed blei det rein rottweilertreff, med ikkje mindre enn fem deilige hundar! :-) John hadde nemlig med seg ein kvalp (sukk og dobbeltsukk) på ca fem mnd som han skulle passe mens eigarane var på ferie. Eg blir sååå kvalpesjuk av sånne små!!!

Først var det litt fellesdekk med Odin og Snuppa, og så tok eg ut Ayla etterpå. Eg hadde jo bestemt meg for å få fram frivillig dekk, og den låg jaggu langt inne!! Me hadde x antal rundar med sidelengs gange før ho endelig la seg. Ho VIL så gjerne inn i utgangsstilling!!

Det løsna endelig til slutt, og eg fekk nokre kjappe neddekkar frivillig. Så tok eg tannvisningstrening på Fanny-metoden med John. (!) Første gong me prøvde med ein mann, og det gjekk over all forventning! Ho har verkeleg forstått dette med å setje seg for å få godbiten, altså! :-) Ho er så flink! :-)

Dette var siste kvelden av dei tre vekene Krissi og eg hadde til rådighet før eg reiser på ferie. Det var nesten litt vemodig...

Krissi trengte hjelp til lydighetsprøven (appell) i NRH, og eg trengte hjelp sånn generelt. I tillegg har eg fått trent litt på vanlige ting, og ikkje minst fått generalisert det ho allerede kan til ulike plasser. Og øvd meg på koss eg skal belønne i sånne situasjonar der Ayla kan bjeffe.
Det eg har lært av Snuppa desse siste vekene, er at belønninga KAN vær av for stor verdi. Den kan også vær av for liten verdi. Når fri ved foten er trent inn positivt, er det ein fryd å sjå på! Og ved å tilpasse fart og skrittlengde, blir vendingar og holdtar straks meir nøyaktige!
Sjølv om ho kunne reglane, forsøkte ho seg med snarveier. Då me gjennomskua henne og ikkje ga henne forsterkning med at Krissi returnerte, gjekk det betre med ein gong. (berre synd det var siste dagen me oppdaga det).

Søndag reiser me på ferie til hytta i Treungen. Det blir bading, blåbærplukking (håper det fortsatt er bær der), båtturar, spor (fantastisk terreng), "leite-opp-småjenter-som-liksom-har-gått-seg-vill" trening, rusle rundt på hyttefeltet og trene på at folk oppholder seg utanfor hyttene sine. Og så skal me ligge i telt. Med jentene (6 og 7 år). Det blir bare oss jentene, og gjett om tante gleder seg til det!!!

Eg er ikkje sikker på at bluetoothen virker der oppe, så det er mulig det bare blir mobilblogging. Om det kjem kommentarer, vil eg svare på dei gjennom nye innlegg, for eg får hente mail på mobilen. :-)

God ferie til meg og alle som endå ikkje har tatt seg fri i regnværet!

6 kommentarer:

  1. Ha en skikkelig god ferie!!! Og igjen: Tuuuuuusen takk for all hjelp i disse ukene! Det har vært uvurderlig!! :)

    Stor klæm til deg og Ayla. :)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Å få hunden til å tilby akkurat den eller den adferden har jeg også opplevd som problematisk ;-) Vi trener jo en del hjemme, og inbiller meg at jeg trener balansert på alle grunnadferdene. Men ilddåpen kommer når vi trener i nytt miljø, da ser jeg virkelig hva slags øvelser som til enhver tid er "favoritt" og som ubevisst er forsterket for ofte hjemme. Er vel en grunn til at vi blir oppfordret til å føre treningslogg ;-)
    *minne meg selv på å bli flinkere med å loggføre trening*

    SvarSlett
  5. Krissi
    God ferie til deg også, og stor klem tilbake til deg og Snuppa og herlige Lara! :-)



    Kari-Anne
    Hehe... kan tro jeg lurte da det bare stod Kari-Anne på kommentaren... Sjekket akkurat mail da, og lurte på når i huleste jeg hadde vært og svart i bloggen min. :-)

    Joda, loggføring er en kjekk ting.. Velkommen derfor til bloggen min. :-) Dette er nok det nærmeste jeg kommer å føre treningslogg. Og det er sikkert derfor det går så "didlane seint" med oss, også. Kriterieplan er jeg nok litt flinkere med... Jey til meg :-)

    SvarSlett
  6. SI ifra om du trenger noen treningskompiser til uka da :)

    SvarSlett