mandag, juli 21, 2008

Lavvotur!!




Fredag ettermiddag var det endelig tida for å dra på lavvotur! Olaug, Silje, Elisabeth, Tanja, Joey og eg festa syklar og lavvo og mat og snadder og ved og dilldall på bilane og drog til Hønedalen i Sirdal.

Joey fekk starte turen med kløv, og eg såg tydelig at viljen til å bære var der. Evnen var der derimot ikkje, så kløven enda opp på sykkelhengaren etter ein kilometer, ca.


Me var ikkje heilt sikre på kor me skulle slå opp lavvoen, men forsøkte oss innover ein sti.


Då fant me denne plassen, der det heilt tydelig var slått opp lavvo før, for der var til og med steinar til bål i midten! :-)



Det stod ein svær felg og grillrist klar til oss, og me var ikkje seine om å fyre opp med veden som far hadde hogd opp til oss. Olaug hadde med pinnebrøddeig, og me åt verdens beste middag!





Her er eg halv sju lørdags morgon mens dei andre sov.



Forslag til aktivitet dersom ein har Helsport Lavvo, våkner før alle andre, har ingenting å gjer på, og det har regna om natta: Telle dråpar i rutene i teltduken.



Endelig var der fleire som var vakne! :-)



Pannekaker smaker himmelsk når det regner ute, og ein sit inne i lavvo og nettopp har spelt kort!



Joey er 12,5 år og har trudd like lenge at han er akkurat så liten at han får plass på fanget. Eg har ikkje tenkt å la han tru noko anna! :-)



Krokete fjellbjørker er perfekte klatrestativ for små jenter!








Dessverre måtte Olaug, Elisabeth og Tanja dra heim på lørdagskvelden, for Tanja blei dårlig og kasta opp på soveposen til Olaug. Dermed blei Silje, Joey og eg igjen der oppe.





Dette skulle eg sørge for å få opp til vegen. Det såg ganske overveldande ut..



Etter litt omorganisering såg det ikkje fullt så avskrekkande ut.



Vetle ringte, derav gliset mitt.



Så kom regnet.



Joey passer på...



Me hadde faktisk sol på turen ned til bilen!
Me stoppa ved ein bekk og brukte den siste gassen på Jetboilen til å koke vatn til rett i koppen tomatsuppe.

Helga var kjempeflott! Lavvoen funka fint, men eg må lære meg meir om bålfyring. Den splitter nye soveposen holdt meg varm heile natta, og det var MINST like kaldt som i Bergen! :-)

3 kommentarer:

  1. Åååå, dette så koselig ut det!!

    Skikkelig sørvis å få ferdighogd ved og grill på plass, da ;o)

    Morro å se at gamle Joey har glede av å være med på turer enda. Han høres ut til å ha livsgleden iorden :o) Hva med Ayla? Er ikke foten blitt noe bedre?

    SvarSlett
  2. Ja, det var kjempekoselig også! :-)

    Foten til Ayla ser ut til å være helt god igjen, for det var overhodet ingen tegn til avlasting eller noe etter forrige søndags fjelltur, da hun var hit og dit og att og fram og helt fullstendig hyper gal sprettball :-)

    Jeg bestemte meg for å ha Joey med pga at det sannsynligvis er siste sjansen hans til å være med på noe sånt. Dermed fikk Vetle gleden av å ha Ayla som alenehund og oppleve det også. Stort sett er det jo jeg som har med Ayla, så Joey stooorkoste seg da han fikk ha meg helt for seg selv hele helga og rusle rundt leirplassen som han ville. :-)

    Dessuten skulle vi ikke bevege oss så kjempemasse når vi først kom opp dit, og det passet Joey bedre enn Ayla. Hun vil liksom ha litt mer action, hun. :-)

    SvarSlett
  3. ååå, så mange fine bilder, følte nesten jeg var med på turen :)

    SvarSlett