tirsdag, april 28, 2009

Endelig rallytrening igjen! Med video

Etter at den innbilte drektigheten har vore ferdig for Ayla, har ho vore særdeles grei å ha med på tur. Ho lar andre hundar passere, og folk ser ho nesten ikkje på.
Sidan kurset i Oslo, har eg dessuten belønt mens ho ser på anten hunden eller mennesket og FOR at ho sitter i ro. Enn så lenge er det nemlig SITT og VÆR DER som ser ut til å fungere best. Det veit eg atferdsterapeutar verda over har funne ut før meg, så eg veit at eg ikkje har funne opp hjulet ;-)

Hvis dette er slik ho kan vera heile tida, må eg nok alvorleg vurdere sterilisering. Tenke tenke...

Ellers var me på vår første rallytrening på nesten halvannan månad i går! Først var det kurs for fire flinke flinke deltakarar, og så var det trening.
Anja og Oscar viste at kastrering kan gjer gigantforskjell, for ho har verkelig slite med hormoner og HANNhundfakter. I går kunne eg ha sverga på at det var ein heilt annan hund ho hadde med, men det var altså Oscar. For ein fantastisk kontakt dei hadde! :-)

Då eg skulle ta Ayla ut av bilen, kom busta opp med ein gong. Den datt ned igjen kjapt, og ho var sånn halvveis på nett med meg mens me gjekk opp mot grusbanen. Der merka eg at me har trent lite i det siste, men etter litt kjapp repetisjon på kor posisjonen hennar er, og litt leikeherjing, var me på lag igjen. :-)

Me trente på: Sitt - bli - spring fra, Dekk under marsj, skilt er ikkje target (her har nok førarhundtargettreninga øydelagt litt, så me får terpe og terpe og terpe), stå fra sitt i utgangsstilling, vera roleg når ho ligg bunden og eg briefer banen og snakker med andre, tannvisning (Ghita tok bl.a ein skikkelig høflig tannvisning, og Ayla sat som ein påle!) og det å sjå på andre hundar OG sitte i ro.


Ikkje EIN einaste gong var ho nære på å reagere på noko. Ikkje eingong då me trente åleine på grusplassen og ei framand dame som Ayla aldri har helst på før, kom gåande rett bort til oss for å spørje kor treninga skulle vera. Eg pyste ut og ba henne stanse ca tre meter frå oss, men Ayla sat støtt ved sida av meg og niglodde på meg :-) Skjønne hunden min!! *smelt*

Banen som var satt opp denne kvelden inneholdt nokre av Klasse 2 skilta, og eg fekk Anja til å filme meg. Snutten vart ferdig i går kveld, men eg rakk ikkje å laste den opp. Den blir publisert litt seinare i dag, MED fancy tekstar som forklarer skilta, og musikk og greier! :-)

Edit: Ikkje med musikk, visstnok.

5 kommentarer:

  1. Det er flere som smelter her :-) kjempebra både video og å lese om møtet på med fremmede folk. Forstår godt at du tenker på sterilisering.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg vurderer virkelig det, men jeg vil veie mange ganger for og i mot, og jeg lurer på om jeg skal maile en av Gryene og høre deres erfaringer med slikt..

    DyrlegeGry sa jo at tisper ofte fikk mer atferdsproblemer etter en sterilisering, og det vil jeg jo ikke..

    SvarSlett
  3. Ayla er jo bare helt herlig, vanskelig for oss som ikke har sett så mye av "den mørke siden" at dere har problemer i det hele tatt. Blir nok opprykk på dere igjen :) Kjempekjekt å se på dere!

    SvarSlett
  4. Oi, tusen takk for det :-)
    Det VET jeg at dere også gjør! Det er jo en helt annen hund du har fått deg! :-)

    Det viser bare hvor godt du har trent, selv om det har sett ut som at det ikke har gått inn.. :-) All ære til deg!

    SvarSlett
  5. Det er vanskelig å vite. DU kan jo høre med MB, begge hennes er sterilisert. Ellers er det vel med hunder som med mennesker - alle reagerer forskjellig. Som om det skulle gjøre valget lettere :-P. Ta den tida du trenger på å tenke. Kanskje det kan være lurt å "lese bakover" og finne ut hvor stor del av tida du merker problemene? Mitt inntrykk utfra det jeg har lest i bloggen er at det ikke er så ofte og lenge ho er reaktiv nå. Tenk deg godt om, du må ikke havne i en situasjon der du angrer etterpå.

    SvarSlett