tirsdag, oktober 27, 2009

Litt forskjellig..

Helse
I dag skal me til dyrlegen og få kortison. Håper dette vil virke, for om eg har sagt eg har vore lei av halt hund før, er det INGENTING mot koss eg har det nå..

Me får trent litt om morgonen og ellers på lufteturar og slikt, men det skal ikkje rare krumspringa til før ho haltar etter kvile. Metacam måtte me slutte med pga ho spydde av dei. Så nå har me to-tre brett med smertestillande me ikkje kan bruke. Jippi...

Kurs
Ellers nærmer det seg kurs i Kongsberg, og eg gleder meg sånn at det kjennes som om tida snegler seg avgårde! :-) Kurset tar for seg problemløysing og atferdsfordjupning, og eg veit at me skal innom særdeles interessante emner i løpet av helga. Vetle blir også med, så har eg eit ekstra par øyrer og auger i tilfelle det begynner å koke litt for meg, noko som ikkje er heilt utenkjeleg.

Treningstips
Og så fant eg ein artikkel av Anne Lill Kvam om ID-spor: http://www.samojedhund.no/trening_idspor.php?meny=3

Rally
Me har dessuten meldt oss på Rallylydighetskonkurranse 16. november i Klasse 2, og har begynt å trene til det.

201 8 TALL - MAT
202 STOPP – STÅ - GÅ IFRA - BERØR
203 TILBAKE - FOROVER FRA STÅ
204 STOPP - GÅ IFRA – INNKALLING
205 SNU OG KALL INN
206 AVSLUTT HØYRE
207 HØYRE FREM
208 AVSLUTT VENSTRE
209 VENSTRE FREM
210 STOPP - VRI 180 GRADER – HØYRE – STOPP
211 STOPP - VRI 180 GRADER – VENSTRE – STOPP
212 STOPP - FRA SITT - HELT OM HØYRE OG FREM
213 STOPP - FRA SITT - HELT OM VENSTRE FREM
214 SITT FORAN - 1,2,3 STEG BAKOVER
215 SEND OVER HOPP
216 STOPP - LØP I FRA – KALL INN FORAN I FART
217 DEKK UNDER MARSJ
218 STOPP – SITT – SPRINGMARSJ
219 STOPP - HØYRE SKRITT – STOPP
220 HELOMVENDING – VENSTRE

Er øvelsane eg må kunne. Og nr 216 er litt meir tricky enn det kan sjå ut som. Dessuten skal hunden vera laus, heilt utan halsband og alt slik som i agility

I tillegg til dei øvelsane, vil det jo framleis vera skilt frå Klasse 1 som dukker opp:

101. STOPP – SITT
102. STOPP – SITT – STÅ
103. STOPP – SITT – DEKK
104. STOPP – SITT – DEKK – SITT
105. STOPP – SITT - GÅ RUNDT
106 STOPP – SITT – DEKK - GÅ RUNDT
107 HØYRE SVING
108 VENSTRE SVING
109 HELT OM HØYRE
110 HELT OM VENSTRE
111 270 GRADER HØYRE
112 270 GRADER VENSTRE
113 360 GRADER HØYRE
114 360 GRADER VENSTRE
115 SITT FORAN - HØYRE FREM
116 SITT FORAN - VENSTRE FREM
117 SITT FORAN - HØYRE SITT
118 SITT FORAN - VENSTRE SITT
119 SAKTE MARSJ
120 SPRING MARSJ
121 VANLIG MARSJ
122 SIDE STEG HØYRE
123 STOPP - VRI 90 GRADER HØYRE – STOPP
124 STOPP - VRI 90 GRADER VENSTRE – STOPP
125 SPIRAL HØYRE - HUND UTSIDE
126 SPIRAL VENSTRE - HUND INNSIDE
127 STOPP - 1,2,3 STEG FREM
128 STOPP - VRI HØYRE - 1 STEG – STOPP
129 DOBBEL 8
130 ENKEL 8

Utfordringane eg må få gjort noko med før konkurransen er:
1. Skilt og kjegler er ikkje target
2. Halde seg på bakken på vri-til-venstre-øvelsar (ho har ein tendens til å bruke låret mitt som støtte)
3. Få visshet i korleis skilta skal utføras
4. Få nerver under kontroll
5. Prøve med skikkelig hinder for å sjå om ho faktisk vil hoppe over, slik ho gjer med alle hinder me støter på som kan likne på noko me vil få i konkurranse.
6. Trene uten band med folk rundt oss

Bortsett frå dette meiner eg me er klare. :-)

6 kommentarer:

  1. Hei Kari Anne - så kjekt at du hadde funnet veien til bloggen!
    Veldig kjekk blogg du har - gøy å lese - og også litt godt å vite at selv erfarne hundefolk strir med litt motivasjon, dårlig samvittighet og generelle hverdagsproblemer :-)
    Veldig trist med Joey, men minnene er jo der. Stakkar Ayla og da, håper dere finner en løsning på problemene.

    SvarSlett
  2. Så du tror det er kennelhoste...hmmm. Fikk nettopp beskjed av andre at det noe sånt som går i Rogaland nå ja. Hun er sitt vanlige jeg igjen nå - og har ikke hatt snue siden søndag, og harkingen og nysingen er borte. Har hørt det er smittsomt, men hvor lenge før/ etter at de er symptomfrie er de en smittekilde? Prøvde å gå på litt "uvanlig" tid i skogen på søndag, men ikke "kjangs" å få tak i de som var der, men selvfølgelig på Åsen og til Siddis har jeg jo muligheter for kontakt. Håper vi kikker innom hverandres sider av og til!

    SvarSlett
  3. Å, ja, det kan jeg love deg, at selv erfarne hundefolk strir med både det ene og det andre. :-) Hadde alt vært plankekjøring ville man jo ikke lært noe som helst. Får se på det slik ;-)

    Ellers har jeg titt og ofte vært innom bloggen din, og mer enn en gang blitt imponert over hvor godt forhold du og Cora har :-)

    SvarSlett
  4. Så hyggelig at du følger med - kjente at prestasjonsangsten kom snikende - du er jo lærer og "mentor"! Men hund er en kjekk hobby - og som du sier - utlært er vel et ganske vidt begrep. Nå har jeg meldt til de jeg kan om at vi er mulige "smittebærere" og også spurt Siddis om vi fremdeles får komme til helgen. God bedring til Ayla og lykke til på kurs og konkurranser!

    SvarSlett
  5. Vi fikk lov til å komme siden hn var symptomfri :-) Instruktøren hadde vært i kontakt med en vet - og hvis formen var frisk og rask var det ingen grunn til å stå over, men ta litt hensyn hvis hunden blir sliten - Jippi!

    SvarSlett
  6. Det var kjekt å høre! :-)
    Jeg ville svart det samme om det hadde vært mitt kurs :-)

    En ting er om det er smittsomt, en annen ting er om hunden orker å trene... Da gleder jeg meg til å lese referat fra kurset!

    Lykke til! :-)

    SvarSlett