fredag, oktober 24, 2008

Besøk hos dyretolk. Joey.

I går var endelig tida inne for at me hadde time hos dyretolk. Eg har gått og grugleda meg i vekesvis nå, og tida har gått sååååå seint!! :-)

Først ute var Joey. Og for å seie det slik, om eg hadde hatt det minste tvil på førehand, ville den forsvunne umiddelbart då dyretolken begynte å snakke.

Joey er sliten. Han har vondt i kroppen. Men vil ikkje vise det. Han har ei "oppdragarrolle i heimen ovanfor 'dei små' ".
Han har lyst til å gå kortare turar, men lese avisa meir. Han fekk for korte turar då han var yngre.
Og han vil ligge på eit lysegrønt teppe (er ikkje det HÅPETS farge? Kari Anne)
Han høyrer og ser nesten ingenting på venstre side, og har også selektiv hørsel. Vender av og til det døve øyre til.
Litt begynnande lett alzheimers, så han kan rutle litt. Seier han savner den litle, og då fekk dyretolken opp bilete av ein liten, dachsliknande hund (som ikkje me veit kven kan vera. Ho sa at det kan hende han vaste litt, men at biletet var klart.)
Og ja, han går med vilje bort til Vetle og tørker leppene etter at han har drukke vatn.
Når me går heim om kveldane etter lufteturar, ser han seg mykje tilbake til der me nettopp var og lufta dei. Han ser etter dei tre hundesjelene som springer på jordene hos oss. (eg og Vetle har ofte lurt på om det er Tinka, den forrige rottweileren vår, som er der, og det kunne dyretolken bekrefta.)
Han er ikkje heilt god i magen. Vond i krysset. Kan få kaldpressa olivenolje på maten. Vil ha meir kjøt. (vil ikkje alle hundar det, da, tenker du kanskje?? Men Ayla sakna ikkje noko i maten, så det virker ikkje slik...)
Han er glad for at me forstår han. Eg leser han godt.
Han vil leike meir med ball.
Han blir kvalm og uvel i bil, og liker det derfor ikkje.
Når me går frå han, veit han med sikkerhet at me kjem tilbake. Han stoler på oss fullt og heilt.
Når Joey viser at han er sliten, så er han veldig veldig sliten og vond.
Svakt hjerte. Plager med nyrene.
Det kan virke som om ein murstein har truffe han på halen, og der var det ømt og vondt. (klumpen som me fekk operert vekk for snart eit år sidan var jo veldig stor og tung).

Og det beste av alt: Han hadde fremdeles stor livsvilje, og var ikkje klar til å dra endå. :-)

Eg fortalte ingenting om Joey på førehand. Eg sa kor gammal han er og at me var der fordi me var nysgjerrige på kva han eventuelt hadde å seie.

Det kan hende eg ikkje hugser alt akkurat no, og at dette innlegget vil bli oppdatert.
Ayla sitt samandrag kjem når eg har kome heim frå jobb i ettermiddag/kveld.
Men sånn for å vekke nysgjerrigheten, så sit eg igjen litt motlaus. Rådlaus, til og med.

Både Joey og Ayla fekk healing.

10 kommentarer:

  1. Så mange ting dere fikk vite. Hvem var hun damen dere var hos?

    Det er nesten sånn at jeg fikk lyst til å gå med Oliver, men samtidig er jeg så redd for hva han kommer til å si og angre på hva jeg har gjort(/ikke) gjort mot han...

    SvarSlett
  2. Hun heter Grethe Lis Sandven og bor i Sandnes. Du kan kikke innom hjemmesiden hennes som du finner på www.aviante.no

    Det var utrolig spennende, og veldig veldig interessant, og jeg kan anbefale på det sterkeste å prøve en gang! :-)

    SvarSlett
  3. Hei du,
    Jeg er den fødte skeptiker..... Ødelegger jeg veldig mye for deg dersom jge spør om tolken kan ha lest i bloggen din? Viss ikke synes jeg det virket veldig spennende.

    SvarSlett
  4. Ødelegger ingenting, for jeg har tenkt tanken selv. Jeg har jo tross alt skrevet VELDIG lite om Joey i bloggen, og mange av de tingene hun nevnte står ikke i bloggen i det hele tatt.

    Og i såfall må hun ha pugget og pugget og pugget bloggen, og det er JEG skeptisk til at hun har giddet å gjøre :-)

    SvarSlett
  5. Du har nok et poeng. Selv om realisten i meg stritter i mot:-).
    Uansett venter jeg i spenning på det hun sa om Ayla, hat fått intrykk av at det ikke var så positivt?

    SvarSlett
  6. Hei! Siv og Thomas skal ha et kurs neste helg i Stavanger, så jeg lurte på hvor lang tid det tar ned dit med buss/tog og om det var mulighet for overnatting på et billig sted med hund?

    SvarSlett
  7. Ikke er jeg bare stor skeptiker, men også logiker på min hals. Har vanskelig for å gå på med hud&hår inn i ting jeg ikke får noen logisk forklaring på. Bare sånn at det er nevnt ;o)

    Det hun sa om Joey kunne hun vel sagt om en hvilken som helst hund på 12 år..? På den annen side: det med halen hans gav meg noen gys altså!

    Spennende dette her, Kari Anne! Takk for at du deler dette med oss :o)

    Var hundene med, eller var det fjernlesing?

    SvarSlett
  8. Simen, beklager, jeg kan INGENTING om kollektivtransport med hund fra Bergen til Stavanger. Etter det jeg vet, går det ikke tog hit, og bussene tillater ikke hunder ombord.
    Mulig du kan ta hurtigbåt.
    Når det gjelder overnatting er jeg også rimelig blank. Kanskje på Mosvangen Camping?

    SvarSlett
  9. Kari-Anne
    Skeptisk er det så absolutt lov til å være. :-) Jeg er også det... til mye... men her er jeg for min del IKKE i tvil.

    Han FIKK virkelig altfor korte turer da han var ung og sprek, men det går det ikke an å se på ham nå. Han er ikke overvektig, og er stort sett en veldig glad fyr. :-)

    SvarSlett
  10. Eg ska ta tanja med derte.. Bare spare opp litt penger først, så skal eg jammen gjer det... Hu blei jo født med brokk, pluss at hu har detta med augene og eigarskifte vett du.. Ville gjerne visst om det er nåke hu "tenke" på.. Så det ska eg jammen meg..

    SvarSlett