lørdag, januar 03, 2009

Generalisering

Halsen er framleis skikkelig vond, men nå har Vetle også blitt sjuk. Derfor var det eg som måtte opp og handle i dag, og så tenkte eg (lure meg) at eg skulle ta med Ayla og trene litt ved skulen. 

Det er ikkje alltid like langt fra tanke til handling for meg, så eg gjorde nettopp det. Dei heimelaga godbitane var verkeleg suksess, og i løpet av ein liten halvtime fekk me trent på: Fri ved foten, stimuluskontroll på Stå fra sitt, innkalling, dekk og bli med skjult førar (inspirert av Siv), stå under marsj og sitt fra dekk.

Så orka ikkje kroppen min meir, og me ga oss. Ayla var kjempefornøydd, og det var eg også. 

Mål for 2009 er å starte i LP klasse 1 (det er eigentlig bare tannvisninga som gjenstår), og i Avansert klasse i Rallylydighet. 
Utanom det reknar eg med å halde nokre kurs, og ser føre meg at våren blir travel og hektisk. 

Eg driv også og undersøker og tenker på om eg skal få gjort ei funksjonsanalyse av Ayla. Det eg må finne ut er om der er sannsynlighet for at ho kan bli verre etter ei slik, eller ikkje. Så må eg undersøke nøyaktig kva hundane blir utsatt for, og kor prøvane blir holdt. Det hadde jo vore interessant å sjå kor ho scorer lågt og kor ho scorer høgt. 

5 kommentarer:

  1. FA, så spennende! Jeg gikk en uoffisiell FA med Heidi for litt over tre år siden. Veldig spennende syns nå jeg :o)

    I forkant kjøpte jeg en video hvor jeg kunne studere momentene og forstå hva som skulle skje i løypa. Ikke for å trene bikkja, men meg selv ^^
    Du kan gjerne få låne den av meg hvis du vil (OBS: må spilles av på en vanlig, gammeldags videospiller)

    SvarSlett
  2. Yess, byttelåne filmer er supert! :o))

    Vi utveksler nødv info på mail

    SvarSlett
  3. Hey hey! Vi gleder oss til lydighetsdebuten! Den kommer til å bli super! Lykke til :)

    SvarSlett
  4. Eh...det er oppstått et lite problem med den videoen. Jeg fant igjen coveret, men det var tomt!

    Mistenker den lå igjen i spilleren som vi enten A) Kastet under våroppryddingen i fjor, eller B)har lånt bort... (sambo var litt usikker på alt. B)

    Krysser fingre for alt. B! Skal få sjekket det opp i løpet av i morgen kveld. Oki?

    SvarSlett
  5. Det blir spennende med funksjonsanalyse!

    Ang. stimuluskontroll sa Espen at det tar tid, spesiellt når en ikke har startet med det mens hunden er liten. Det tok veldig lang tid før Zelante forstod at det jeg sa hadde noen betydning, når det først kom, så synes jeg at det går fortere for hver gang. Jeg har alltid hatt uvanen med å prate med Z, kanskje det var en av grunnene til at hun ikke forstod hvorfor det plutselig skulle bety noe? Jeg gjorde en feil, det var å innføre stimuluskontroll på flere ting samtidig. Det ble vanskelig for Zelante, etter at jeg ble bevisst det, så tar jeg en ting i gangen og unngår mange missforståelser. Lykke til, du klarer det helt fint og uten de store anstrengelsene, det er jeg sikker på!
    Lykke til fra meg:-)

    SvarSlett