fredag, desember 19, 2008

Merkelig utslett. Nokon som har aning?

I det siste har me merka at Ayla har snust Joey på albuen, men har ikkje tenkt større over det. Han har jo sånne liggeputer der, som jo naturlig er når han nå har blitt tretten år, men i går oppdaga eg sår på høgre sida av brystkassen hans. Eg må dra litt i huda for å sjå det, og det er ikkje sår som har blødd. Der er likevel skorpe der. Dei svarte områda har kome no, og det eine er større enn det andre.

Eg skal uansett ringe til veterinæren i dag, for eg har fri på mandag. Kanskje får me time allerede i dag, men det er jo ikkje noko som hastar. Han ser ikkje ut til å ha bli plaga av det, for han har ikkje klødd seg eller vist andre teikn til ubehag.

Lurer på kva det kan vera, og korleis det har kome der... Og på to plasser?



8 kommentarer:

  1. Hm...jeg tenkte kanskje at disse svarte områdene er aldersmessige pigmentforandringer (som leverflekker hos eldre) alternativt betinget av endringer i hormonene(som leverflekker hos gravide). Men så var det disse skorpene da, det får jeg ikke til å rime med pigmentforandringer..

    Heidi hadde/har en pitteliten flekk på hodet mellom ørene som skorper seg av og til (virker som størknet væske som sitter i pelsen). Ikke noe sår eller noe synlig i området rundt som forklarer dette. Veterinær har også sett på dette, uten å finne noe om årsak. Har slått meg til ro med at det kanskje dreier seg om en liten talgkjertel som lekker og størkner, eller noe i den duren.

    Har vet sett på Joey enda?

    SvarSlett
  2. Nei, har ikke vært til veterinær enda. Vi har fått time på tirsdag. Egentlig fikk vi på mandag, og Ayla skal ha vaksinen sin nå, men så kom jeg på at jeg skal jo gå konkurranse på kvelden, og jeg vil ha henne i toppform da...

    Joey har ogå sånn skorpe rundt, og da jeg forsøkte å ta vekk noe av det (for det så litt gult ut), begynte det å sive væske der skorpen hadde vært. Derfor vasket jeg bare med pyrisept og lot det være.

    Jeg velger å bestemme meg for at det ikke haster veldig, og at det er tidsnok å få det undersøkt på tirsdag. Vi skal til en som holder på å utdanne seg til spesialist i sykdommer på katt og hund, og jeg vet hun er flink. :-)

    Pigmentflekker tenkte jeg også på, men det var så rart at skorpene bare var rundt de mørke flekkene og ingen andre steder.

    Jeg vet ikke hvor lenge han har hatt det, heller, for han ligger sjeldent på ryggen lenger. Derfor har jeg ikke oppdaget det tidligere. Det er plassert akkurat rett i møtet mellom framfoten og brystkassen, på innsiden, liksom. Bak alt.

    Mystisk er det uansett...

    SvarSlett
  3. kan det være gnagsår fra frambena da? Eldre hunder synker jo litt sammen med alderen, så det blir kanskje mer friksjon på utsatte plasser? Nei, dette var snodig, gitt..

    Håper de finner en forklaring på tirsdag iallefall! Lykke til :o)

    SvarSlett
  4. Jeg har tenkt den tanken også, og har sett etter om det området ligger og gnikker mot noe, men det gjør ikke det. Fikk barbert området nå i ettermiddag, og da fant jeg litt til.

    SvarSlett
  5. Dere har vel vært hos veterinær nå, og forhåpentligvis fått høre at det ikke er noe å bekymre seg for! Jeg fant noe lignende på Bentes Brutus tidligere i år (tror jeg, ut fra beskrivelsen - det var vanskelig å se på bildet!) og det var svulster. Jeg husker ikke om det var melanom eller om jeg bare syntes det så ut som det - men de ble fjernet og alt er vel. Han har fått noe lignende igjen nå, men det var visst bare et utslett! :)
    Kjempegøy å se på dere i går - dere var SÅÅÅÅ flinke! :D
    Ha en deilig jul! klemmer fra oss (eller, Kira var jo så godt i gang med å dele ut susser i går, så hun fortsetter med det!)

    SvarSlett
  6. Er det mulig å få vite hva utslettet var? Tispa mi har noe som likner veldig. Jill

    SvarSlett
  7. Dessverre, Jill Cecilie, vi fikk aldri vite hva det var, men han ble aldri kvitt det. Selv om vi medisinerte, spredde det seg til store deler av huden. Han drev ikke og slikket og klødde, men når vi kom borti det, begynte bakfoten å gå :-)

    Det blødde aldri, og der det hadde vært - og gått over - ble huden svart eller grå.

    Har du bilde av det tispen din har?

    SvarSlett
  8. Slike sår/utslett har Golden tispa mi hver sommer. Har ikje bilde no, mn kan sende når hun får det tilbake. Røde ringer med sort skorpe. D sprer sæ, men virke ikje som d e ont eller klør. Veterinæren veit ikje ka d e.
    Hilsen Sunniva Syr

    SvarSlett