søndag, januar 27, 2008

Hundeeierskolen Modul 1

Det er søndag, og me er heime igjen etter første helga på Hundeeierskolen i Bergen.

Møtet med vertskapet mitt gjekk nesten heilt smertefritt, men langt betre enn frykta. I løpet av helga fann eg ut at eg MÅ friske opp igjen antihoppeferdighetene hennar.
Elles har ho vore engel ute på turar, og også på kurs. Heilt til i dag.

Då stod eg på treningsplassen og prata med ein av deltakarane. Brått kom den eine instruktøren opp frå ein bakke, og dermed var Ayla i gong. Eg trakk meg vekk, og ho kom med eit par bjeff. Eg trakk meg endå lenger vekk, og då hjalp det seg. Eg fekk gått bort igjen til dei to andre, sakte og forsiktig, og det kom ikkje fleire reaksjonar.
Me har jo ikkje trent så veldig masse på at folk dukker opp frå intet mens me står og prater sånn, det er jo helst passeringar på tur me har jobba med. Ho blir ikkje hinsides, og det går jo an å få kontakt med henne etter ein slik reaksjon, så det er jo alltids ein god ting.

Folk har kome bort til oss i løpet av helga uten at ho har vist teikn til å reagere, og det er forbetring i forhold til tidlegare. Me er ikkje i mål endå, men vegen har blitt kortare dei siste månadane.

Og me har fått heimelekse, må vite... :-) På ein månad skal eg lære Ayla å gå slalåm mellom beina, snurre rundt, gå med laust band, stå med alle fire beina oppi ein isboks, sette seg 40 gonger på eitt minutt, og ein ting til som eg ikkje husker.

I morgon er det trening igjen.

5 kommentarer:

  1. Du er så flink til å trene Kari Anne! Den treningen du driver med er ikke lett og ikke like morsom bestandig. Kjempemoro å lese om den voldsomme framgangen du har oppnådd med Ayla! Både innsatsen din og resultatene er veldig imponerende!

    SvarSlett
  2. Takk takk Therese :-) Du er skikkelig flink, du ogs� Det er skikkelig g�y � lese hver gang du oppdaterer bloggen din :-)


    Var det ikke du som hadde g�tt Hundeeierskolen? Eller husker jeg feil?

    SvarSlett
  3. Hehe, fokus vekk fra fører ja. Hm...den satt langt inne hos Heidi også. Rart med det der, du ;o)
    Men fant ut at det var en del hjelp i å bruke strategisk belønningsplassering. Utover det var det å gripe tak i de ørsmå "nanosekundene" og jobbe derfra.

    Blir spennende å følge dere gjennom hundeeierskolen! Er det ett år utdanninga tar?

    SvarSlett
  4. Ja, skal opp til Bergen åtte helger pga Hundeeierskolen. Så er det en helg med opptak til instruktørutdanningen hvor 40% stryker... :-/ Og så, hvis jeg kommer inn på instruktørdelen, blir det to helger til. Altså kan det bli elleve helger i år. Phew!

    Når det gjelder shapingen.. Ayla har jo bevegelser, altså.. men de er så lynkjappe, og det virker ikke som om lyset kommer helt på når det gjelder å skjønne noe nytt. Jeg har nok kommet til kort når det gjelder spekteret hennes. Blæh, altså! :-)

    SvarSlett
  5. Haha, våg å utfordre deg selv litt med noen kvelders shapingøkter, så får du fort opp et reportoar av ymse nanoadferder å utvikle videre ;o)

    PS
    I kveld har jeg fått med meg ei til å bli med å trene Cujo på Heidi. Blir spennende å se om vi får no dreisen på dette eller om det bare blir tull. Skal prøve å huske det du sa om å bruke vindforholdene så Heidi ikke gjenkjenner den andre hunden ;o)

    SvarSlett