torsdag, januar 31, 2008

Forsøk på å få Ayla til å snurre rundt...







14 kommentarer:

  1. Har set dine filmsnutter og beundret både din og hundens indsats.

    Først flink hund, som ikke "raner" godbid skålen på bordet - det havde min gjort :-) og når godbiden flyver ind bag guitaren ... Da hvde jeg ikke haft nogen guitar længere :-)

    Jeg har set med kritiske øjne.


    Flott, det trenger jeg! :-)


    1)Kører du for lange økter? Hunden går og gør helt andre ting, som at lægge sig på sin plads.

    Mulig det blir for lange økter for henne, men det at hun legger seg på sin plass kan også være pga at jeg har trent nettopp det inne de siste ukene. Det jeg ser på filmen er at hun tilbyr andre ting veldig raskt når hun ikke får tilbakemelding på det hun tror er rett. Rygging er hun VELDIG glad i i alle sammenhenger. Det er det hun faller tilbake på når ingenting annet fungerer.

    Jeg havde ikke kunnet køre så lange økter med min hund. Det jeg gør, er at efter 3 - 4 repetitioner, tager vi et minuts pause eller jeg giver en kommando hunden kan og som han gerne udfører (snudetarget på pegefinger kaldt "næse", potetarget i hånd kaldt "gimifajv" el. lign) og så kan vi tage 3 - 4 repetitioner igen.

    Det er så korte økter jeg begynte med da hun var liten. Da målte jeg opp fem godbiter og tok pause etter disse. Jeg har forsøkt å jobbe meg opp til lenger økter, og ser helt klart at jeg må bli langt flinkere til å holde meg til oppmålt antall godbiter. I går tok jeg først ti godbiter, og så glemte jeg meg ut og bare fortsatte.

    2) Jeg tror ikke jeg havde forstået hvad jeg skulle, hvis jeg var hund - sorry. på mig virker det som om at nogen gange er det nok at antyde en drejning med hovedet, andre gange er det ikke. Om det er timing af klikket eller problemer med et klart defineret forsterkerkriterie (som er vældig svært), ved bare du.

    Her har du funnet min Akilleshæl, tror jeg. Dårlig planlegging. Stakkars forvirrede hunden min :-)

    Vil det være lettere at sætte rigtig kriterie og fastholde det hvis man flytter fokus fra drejning af hovedet, som nu er OK når hunden "anstrenger sig", til forflytning af benene?
    F.eks. i)flytte højre forben til højre, ii)flytte højre og venstre forben mod højre, iii)flytte højre og venstre forben mod højre og venstre bagben mod venstre ... ?


    Absolutt verdt å prøve dette, ja!
    Jeg som gikk på Tagteach seminaret i fjor, burde også huske på å forsøke å sette kriterier som løser flere problemer på en gang. Hm, dette ga meg enda mer å tenke på. :-)

    Jeg ved at man har trukket værdien af "jackpot" i tvivl, men hvad med en markering af at når hunden efter at have samlet godbid op bag sig og vender rigtig vej rundt for ny repetition så er det en ekseptionel god præstation, men pas på at hunden ikke tror den da belønnes for at se på dig.

    Jeg forsøkte å belønne akkurat det du sier der i går. Og klikket da hun kom rundt den veien hun skulle ha kommet etter en korrekt snurr. Det så ikke ut til at hun skjønte noe av det som JEG kunne se, men det kan jo hende hun forstod det likevel.

    Jeg er ganske sikker på at I klarer dette.

    Gudman


    Takk for tilliten! :-) Dette ble litt av en utfordring, og det kan hende jeg gjør mer ut av det enn jeg trenger. Det er jo ikke KRISE om jeg ikke klarer å shape henne til å snurre. Men morsomt å prøve likevel.

    SvarSlett
  2. Veldig mange gode råd og opplysninger som jeg både lærte og husket fra! :)

    Jeg må innrømme at jeg også tror dere klarer det til slutt!

    Siden dette med frishaping er ganske vanskelig for din hund, og du har litt tid til å trene på andre ting også - hva med å frishape noe annet i som kan line på snurr rundt, men som er fult så vanskelig? Jeg skulle gjerne hatt eksempler som kunne kommet til hjelp, men det har jeg dessverre ikke. Men er det ikke noe som sier at jo flinkere hunden blir på frishaping av andre adferder, jo fortere kommer den til å skjønne dette?

    Som en liten notis kan jeg vel bare legge til: Du kommer nok ikke utenom å trene (som du allerede er VELDIG flink til!) ;) Trene, trene, trene.

    (jeg må innrømme at jeg ble såpass innsperert av deg at jeg måtte prøve meg på det samme - og det viste seg ganske vanskelig! Faktisk så vanskelig at jeg gav opp.. Vi må nok bli bedre på frishaping og ikke bare gunnferdigheter "/)

    Lykke til! Meg og Oliver venter i spenning på både videoer og tanker/treningslogger som dokumenterer fremgang (slik at vi kan småstjele litt ^^).

    SvarSlett
  3. Heihopp!

    Jeg så innlegget ditt på Canis, og hadde lyst å svare men fant ikke helt de riktige ordene uten å utbrodere i det vide og brede, hehe ;o) Simen sa akkurat det jeg tenkte på, veldig enkelt og greit: shape/fang flere små adferder for å bygge et bredere reportoar.

    Ellers må jeg kommentere det faktum at jeg ser Ayla snurrer opptil flere ganger jeg ;o)
    Hint: se på adferden til Ayla hver gang hun har spist godbiten sin. Her er det flere tilfeller hvor hun snurrer 180 grader mot høyre (regnet fra der godbiten landet på gulvet) og helt rundt tilbake til deg. Her er det mange små TAGs du kan bygge videre på ved å forsterke bit for bit alle små bevegelser fra det øyeblikket hun løfter hodet fra gulvet

    SvarSlett
  4. Til Simen og Kari-Anne.

    Kan godt hende jeg har begynt litt vanskelig, og at jeg skal prøve meg med noe annet.
    Men, jeg har nå bare tre uker på å få henne til å snurre, og jeg VIL klare det ved hjelp av shaping, altså ikke bruke noen hjelpemidler.

    Jeg merker at jeg begynner å synes synd på Ayla, fordi jeg ikke klarer å fortelle henne gjennom klikkeren hva hun skal gjøre. Jeg har vært med på den klikkeleken der jeg er hunden, og det er UTROLIG frustrerende å ikke skjønne poenget! Stakkars Ayla...

    Takk for gode råd og oppmuntringer! :-)

    SvarSlett
  5. Ikke bare Ayla og du som sliter:o( Jeg har akkurat avsluttet ei mislykket shapingøkt her nå... Prøvde meg på den "alle-fire-beina-oppi-boksen-øvelsen". Vi var midt inni en exinction-burst (er det sånn det skrives?), og jeg trodde ting var i ferd med å løsne. Akkurat da greier Heidi selvsagt å tråkke på kanten av pappesken sånn at den vippet opp og laget skummel lyd. Heidi skvatt og flyktet ut på stua, og med det var det slutt på den øvelsen for en stund fremover. Buu-huuu! :o(

    PS
    Jeg så forresten på de filmsnuttene at du har kjapp reaksjonsevne og er dyktig til å levere belønningene effektivt *misunnelig*

    SvarSlett
  6. Huffda.. det var kjipt!
    Er ikke hun litt vàr for sånne ting fra før? Eller er jeg helt på bærtur? Går det ikke an å klikke henne bort til boksen igjen?


    Alle fire beina oppi boksen har jeg ikke prøvd enda. Det vil si, i sommer prøvde jeg å få henne til å putte alle fire beina oppi et dekk. :-) Det gikk nesten, så jeg håper det vil gå greiere enn denne snurregreia.


    Når det gjelder reaksjonsevne, så tror jeg at jeg er nødt til det, for Ayla er ganske kjapp i bevegelsene..
    Men takk for fin kommentar :-)

    SvarSlett
  7. Hei igjen! :) Va'kkje så dumt med video, nei! :) Jeg må si som Kari-Anne at jeg så da vitterlig masse flotte snurrer, jeg! Må innrømme at før jeg så filmsnuttene prøvde jeg meg litt med det samme på Kira. Det var ikke så lett, siden vi har trent intenst på utgangsstilling før i dag; hver gang jeg prøvde å stille meg foran henne smatt hun lynraskt inn på plass! ;) Men: det jeg så var at hun snurret videre etter belønningen akkurat som Ayla, og så klikket jeg for det. Har ikke helt snurren inne ennå (det ville vært for drøyt etter et kvarter), men jeg ville utnyttet dette for alt det er verdt, hvis jeg var deg! Forøvrig er jeg enig med Gudman i at kriteriene var litt tåkete. Dette er det DU som har lært meg om, så dette kan du...;)
    Keep snurring! :o)

    SvarSlett
  8. Må bare legge til: jeg synes Simens forslag om å frishape noe annet, men kanskje lignende, var en glimrende idé. Jeg så på Kira også at det er lenge siden vi har benyttet metoden...

    SvarSlett
  9. Yes, EB!

    Ting blir jo veldig tydelig på video, og man får fin anledning til å analysere:o)

    Kari Anne:
    Jeg legger merke til at Ayla blir konsekvent klikket når hun har fronten vendt mot deg. Hva med å prøve å klikke mens Ayla har rumpen (mer eller mindre) vendt mot deg? Dvs at du klikker (nesten) mens hun tar godbiten? En veldig hårfin balanse mellom lokking og strategisk belønningsplassering dette her ;o) Men det finnes et nanosekund (med adferd) som skiller det ene fra det andre.... Så du må ha haukeblikk og være råkjappt ute med klikket. TENK på å klikke mens hun er på vei ned for å ta godbiten. Da tror jeg kanskje du rekker å klikke det nanosekundet jeg snakker om (det tar jo alltids litt tid fra man observerer til man reagerer)
    Prøv! jeg tror du kan lære en god del av å bevege deg litt på kanten av lovene ;o) Våg å eksperimentere litt rett og slett!

    SvarSlett
  10. Ang boksen: Klikking når Heidi har blitt skremt har jeg "brent" meg på tidligere. Best fungerer det at jeg avslutter hele økta, og gir henne pause sånn at hun får avreagert. Starter heller på nytt, en annen dag, i en annen setting (f.eks ute), og så klikker jeg henne opp igjen fra bunnen. Dette er noe som har fungert når hun er blitt skremt av å få treapporten på labbene blant annet :o)

    SvarSlett
  11. Så mange veier til mål! Det er vel dette som gjør klikkertrening til gøy og innteressant.

    Utsagnet som kommer ofte er: Prøv deg fram , og finn ut hva som fungerer for din hund. Kanskje det ligger mer i det enn jeg tror? :P

    Takk for komentar på min blogg, btw ;)

    SvarSlett
  12. hm..jeg prøvde å baklengskjede snurr en gang. startet med å klikke for hodebevegelse en gang, belønnet så han hadde tatt halve sirkelen men han spiste godbiten, rettet meg opp og klikket når han tok siste halvdel selv. Etter hvert økte jeg hvor mye han måtte snurre siste biten før belønning. Vi slutten før vi ble ferdig, men kanskje jeg skulle tatt det opp igjen... Jeg ville hvertfall benyttet med av belønningsplasseringen. Om du ser Susan Garrets "one jump" film vil du se hvor mye plasseringen av belønningen vil ha å si.
    Uansett, skikkelig kult å få se film! Neste gang du kommer ned må du lære meg hvordan man legger det ut..skal sjekke helgen i mai, er litt usikkert enda, men håper det ordner seg :)

    SvarSlett
  13. Skjønner at belønningsplassering er veien å gå... og skal utforske litt i løpet av helga hvordan jeg skal gjøre det.

    Håper virkelig vi kan treffes for å trene den helga i mai, altså! Det blir sannsynligvis den eneste helga jeg kan før sent i august. Da skal vi på hytta i Treungen igjen, og da er det plutselig ikke så lange veien ned til dere. :-)

    SvarSlett
  14. Så kult at du legger ut filmer! Kan du ta et lite "leggeutfilmerpåbloggenkurs" med oss også??
    Jeg er enig med Siv at belønningsplassering har myr å si. Jeg ville belønt der hun er i snurren slik at du straks kan klikke neste steg på veien. Ser at du får en del "gratis" snurrer innimellom. Disse ville jeg ha belønt max. Dvs med den grønne apekatten som hun digger eller andre kule ting. Lykke til videre med snurren. Vi venter i spenning på oppdateringer!

    SvarSlett