torsdag, september 23, 2010

Ting å trene på til rallycupkveld den 18. oktober.

Dekk.
Han legg seg foran meg, men ikkje på stimuluskontroll. Dette har me starta med i dag, 23. september og har hatt to økter.

FVF.
Må auke strekkene, trene venstrevendingar, og holdtar. Han går fint lenge, har nydelige venstrevendingar, men setter seg tidvis skeivt når han er ivrig.

Stå fra sitt.
Dette kan eg få til med handtarget, men må trene på at han blir ståande.

Sitt/dekk og bli.
Han blir sittande når eg går rundt han, har ikkje testa om han blir liggande når eg går rundt.


Forstyrrelsar
Oppå alt det han kan per i dag, må me legge til forstyrrelsar og kvalitetssikre.


Jepp, dett var dett, så dette blir easy-peasy å få til på 25 dagar :-)

4 kommentarer:

  1. Og kjede!! Ikke glemme å kjede! ;)

    hihihi.. grøss og gru. Tenk at dere starter alerede nå!
    om 1 1/2 mnd er vi fremdeles LANGT fra klare. Jeg altså, den evige pessimist. Men DERE får det sikkert til!

    SvarSlett
  2. Kan ingenting om kjeding, og har aldri fått det til, så det må eg nok gå på kurs for å lære. Dessuten er det ikkje så mange ting ein kan kjede, i og med at banane aldri er like frå gong til gong..

    Og dette er rally.. ikkje vanlig lydighet. Eg har lov å belønne underveis i banen, og har lov til å snakke med han heile tida :-)

    Og så er det ikkje offisielt ;-)

    SvarSlett
  3. Handler ikke om å kjede programmer, men momenter. Hvilke er ikke viktig.Det er MASSE du kan kjede uansett HVA man holder på med for hundeaktivitet. Innkomst på banen + 2skritt FVF + stå fra sitt er en kjede!
    Svært sjelden jeg kjeder programmet slik det er på stevne start.

    Det handler om å lære hunden å jobbe over tid, men bibeholdt forventning og akkurat passe engasjement. Noen hunder hetser/blir for høye dersom de ikke er vandt til uteblitt belønning over tid (går ut over konsentrasjon og utdøvelse av momentene), noen blir usikkre mens andre "gir opp" samt blir stevnekloke om slik trening mangler.
    Felles for alle typer hund er at det ofte fører til frustrasjon om stevnestart er noe HELT annet enn hva de er vandt med fra trening. Ofte lærer de seg dessuten at belønning ikke gjelder på konkurranse: så hvorfor skal man da gi jernet?
    JEG syntes det er viktig å systematisk lære hunden å kunne jobbe over tid uten belønning, uansett om du har lov til å belønne i kl1 eller ikke. Vet nemlig dette ikke gjelder de andre klassene, og ambisjonene dine stopper vel ikke med kl1??

    Og en annen ting: Er det "fear" å forvente at hunden skal kunne gjøre noe på konkurransedagen som man ikke kan/har gjort flere ganger på trening??

    :D

    Se:
    http://hundehjornet.blogspot.com/2008/10/maria-hagstrm-kurs.html

    http://hundehjornet.blogspot.com/2009/01/maria-hagstrom.html

    Sorry altså, mener ikke å være en megge. Vil bare deg og Emil det ALLER BESTE :)

    SvarSlett
  4. Eg er heilt med på det du seier, og fram til den 18. kommer Emil til å ha tatt fleire skilt mellom kvar belønning. Det gjer han allerede i dag.

    Ayla kan glatt gå ein heil konkurranse uten belønning, like intenst heile tida, uten at eg har trent kjeding eller vært veldig bevisst på kva ho må takle. Eg trener ALDRI ein heil konkurranse i strekk. Gjorde det ikkje med Joey, heller ikkje med Ayla, og eg er ikkje sikker på om eg kjem til å gjer det med Emil heller.

    Men så er nok ikkje eg den som utsetter hundane mine for mest trening, heller. Eg ser og forstår at dei som trener hundane sine MASSE er nødt for å tenke slik, men eg nøyer meg ærlig talt med fem-ti minutter om dagen. Joda, då tar ting tid, men eg har det ikkje travelt.

    Og så tar eg ikkje ting så veldig alvorlig. Om me ikkje får det til den attende, så er ikkje det krise :-) Me reiser opp for å helse på gamle kjente og venner og sjå på at dei andre gjer det bra. Rekker me ikkje å bli ferdige til dess, så gjer me ikkje det. :-)

    Momentkjeding gjer eg nok ubevisst. Som å sette saman FVF og holdtar, eller Bli og gå fra, men eg er ikkje veldig bevisst eller flink til å baklengskjede.

    Og du framstår ikkje som ei megge, slapp heilt av :-) Du brenner for dette her, og eg kan nok virke både slarven (slurvete) og uinteressert, men eg ikkje heilt på same nivået som deg. Du og dei fleste andre ligg langt over mine prestasjonsønsker, og det er heilt greit for meg :-) Eg har jo ikkje akkurat hatt hundar tidlegare som har gitt meg grunn til å hige etter dei store prestasjonane, heller ;-)

    SvarSlett